המפגש בין הילד לבעלי חיים מאפשר לילד להעלות מגוון תכנים מעולמו האישי (כגון קשיים, לבטים, משאלות, מחשבות אסורות וכיו"ב), ובה בעת להביא לידי ביטוי את יכולותיו. באמצעות השימוש בבעלי החיים עוסק הילד בתהליכים רגשיים וקוגניטיביים בנוכחותו והתערבותו המחנך הטיפולי. בעלי החיים משמשים כערוץ ללמידה חווייתית, מזמנים לילד תהליכי למידה של כישורים, יכולות ותכנים שונים: יכולות חברתיות, אמפתיה, ערכים, ועוד.
הקניית מיומנויות לשילוב בעלי חיים בעבודה רגשית עם ילדים משמעותה:
- ללמוד לזהות תכנים שמעלה הילד באמצעות הקשר שהוא יוצר עם בעלי החיים הנובעים מעולמו הפנימי.
- להבחין בכוחות וביכולות של הילד שמתבטאים במפגש שלו עם בעלי החיים.
- לאפשר לילד להכיר בעלי חיים ולבנות עולם ידע ייחודי.
- להכיר דרכי התערבות המתאימות להתרחשות שנוצרה במפגש ולהיעזר בהן בצורה מתאימה.