תואר ראשון בהפרעות בתקשורת
הפרעות בתקשורת הוא תחום העוסק במניעה, באבחון ובשיקום של לקויות בתחומי השמיעה, התקשורת, השפה, הדיבור והבליעה. החוג להפרעות בתקשורת נועד להכשיר קלינאי תקשורת אשר יעסקו בעבודה קלינית, מחקר ופיתוח. הסטודנטים רוכשים מקצוע טיפולי מבוקש המשפר את איכות חייהם של ילדים ומבוגרים ומציע עבודה מספקת ומתגמלת. החוג בעל מוניטין רב שנים ובוגריו מתקבלים לעבודה בקלות יתרה.
הלימודים בחוג מקיפים הן את תחום האודיולוגיה (שמיעה), והן את תחומי התקשורת, השפה, הדיבור והבליעה, ובכך מאפשרים לבוגרים אפשרויות עבודה רחבות ומגוונות. החוג מעניק יחס אישי ומקפיד על רמה אקדמית וקלינית גבוהות.
תכנית הלימודים כוללת התנסות קלינית רחבה ביותר עם ילדים ועם מבוגרים, החל משנה א' ובמהלך התואר כולו. ההתנסות מתקיימת בקליניקה לשפה ולדיבור, במכון השמיעה ובמרכז אדלר לאפזיה (אפזיה = פגיעה בשפה ובדיבור עקב פגיעה מוחית), הנמצאים במכללה, ובמגוון קליניקות, בתי חולים ומרפאות חוץ.
הסגל, העוסק בהכשרת הסטודנטים, כולל צוות מרצים, שנמנים עליו אנשי אקדמיה וקלינאי תקשורת מהמובילים בתחום התמחותם.
מידע כללי
תואר ראשון בהפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה הינם לימודים איכותיים וממוקדים, המיועדים להכשיר אנשי מקצוע מומחים בתחום קלינאות התקשורת, על מנת שיוכלו לעסוק במגוון רחב של תחומים כגון: התפתחות תקינה ולקווי שמיעה, בליעה ודיבור בקרב ילדים ומבוגרים. הסטודנטים לתואר רוכשים מיומנויות רבות כגון איתור, אבחון, שיקום, טיפול ומניעה של ליקויי תקשורת מגוונים, וכן במתן הדרכה וייעוץ בתחום, בשני תחומים עיקריים - אודיולוגיה ושיפור הדיבור.
במסגרת החוג פועלת גם קליניקה להפרעות בתקשורת.
משך לימודים
משך הלימודים הוא שלוש שנים וחצי, שבעה סמסטרים (כ- 35 שעות שבועיות).
תכנית הלימודים נקבעת מראש על ידי החוג, והיא אחידה עבור כל הסטודנטים.
סה"כ נקודות זכות אותן יש לצבור בתואר: 177
דרישות לסיום התואר: השלמת כל המטלות שבתוכנית עפ"י תקנון החוג.
תוכנית לימודים
תוכנית הלימודים לתואר ראשון בהפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה הינה רחפת היקף, וכוללת מגוון תכנים תיאורטיים החיוניים לעבודה מקצועית בתחום. בין נושאי הלימוד: אודיולוגיה ומדעי השמיעה, מדעי השפה הדיבור והבליעה, מקצועות הבריאות ומדעי החיים, הפרעות שפה ותקשורת, תפיסה ודיבור אצל לקויי שמיעה, גדילה והתפתחות במחזור החיים, נוירולוגיה, מערכות שיווי משקל, הפרעות היגוי, ליקווי למידה, שיתוק מוחין, אבחוני שפה ועוד.
בנוסף לתכנים העיוניים, החל מהשנה הראשונה ללימודיהם, זוכים הסטודנטים גם להכשרה מעשית ענפה ומטפלים בפציינטים אמיתיים בקליניקות לשפה ודיבור ובמכון השמיעה הנמצאים במכללה.
תעודה
למסיימי הלימודים בהצלחה שיעמדו בכל דרישות התוכנית, יוענק תואר ראשון בהפרעות בתקשורת מטעם המכללה האקדמית הדסה.
אפשרויות תעסוקה
בוגרי התכנית יוכלו להשתלב בעבודה כקלינאי תקשורת במגוון רחב של תפקידים כגון התחום הקליני, מחקר, הדרכה, והוראה בכל תחומי הפרעות בתקשורת - ליקויי שמיעה, ליקויי דיבור, ליקויי למידה, דיבור ובליעה, במקומות עבודה רבים כגון בתי חולים, מרפאות פרטיות, קופות חולים, מסגרות חינוך רגיל או חינוך מיוחד ועמותות, וכן להתפתח כעצמאים בתחום.
זימון לוועדת קבלה על סמך ציון פסיכומטרי:
מועמד בעל ציון פסיכומטרי 620 ומעלה במרכיב הכללי הרב תחומי, העומד במרכיב האנגלית 100 ומעלה [ובעל ציון 130 ומעלה במבחן יעל למועמדים ששפת אימם אינה עברית] יזומן לוועדת קבלה.
זימון לוועדת קבלה על סמך ציון מתאם:
מועמד בעל ציון פסיכומטרי 600 ומעלה במרכיב הכללי הרב תחומי וציון מתאם של 630 ומעלה העומד במרכיב האנגלית 100 ומעלה [ובעל ציון 130 ומעלה במבחן יעל, למועמדים ששפת אימם אינה עברית], יזומן לוועדת קבלה .
לא ניתן לחשב מתאם לתואר במידה וציון המבחן הפסיכומטרי נמוך מ-600.
ציון מתאם 720 ומעלה - מזכה במלגת הצטיינות.
בגרות / מכינה
תעודת בגרות מלאה עם ציון חיובי באנגלית ברמה של לפחות 4 יח"ל.
ציון גבוה במקצוע מדעי ברמה מוגברת מקנה יתרון.
מועמדים ששפת אמם אינה עברית - חייבים לעבור מבחן מיון בעברית (מבחן יע"ל) בציון מעל 130.
בעלי תואר אקדמי
בעלי תואר אקדמי ממוסד מוכר בממוצע ציונים סופי 90 לפחות יכולים להגיש מועמדותם, והיא תישקל על סמך בדיקת רלוונטיות תחום הלימודים ורמת ההישגים בלימודי התואר הראשון.