מכללת סמינר הקיבוצים מציעה מסלול לימודים ייחודי לתואר שני M.Ed בחינוך סביבתי. הלימודים במסלול זה מאושרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה.
תכנית ללימודי תואר שני בחינוך סביבתי בסמינר הקיבוצים פותחה מתוך ההכרה בחשיבות העליונה של הנושא האקולוגי כיום. הלימודים נועדו לטפח אנשי חינוך שיכשירו את הדורות הצעירים לחיים בסביבה פיזית וחברתית שמייחסת חשיבות לסוגיות הסביבה, וגם יתנו בידם כלים ליצירה של סביבת חיים בת קיימא.
חדש! בתכנית שתי מגמות התמחות חדשות:
- מגמת חינוך יער - התכנית לתואר שני .M.Ed בחינוך סביבתי במגמת חינוך יער לגיל הרך, חינוך יער מבוסס על מפגש טבעי, רצוף ובלתי אמצעי עם הסביבה, הטבע ולמידה רחבה מהטבע.
מגמת זו פונה לנשות ואנשי חינוך לבתי ספר ולגיל רך (גיל גן).
- מגמת אמנות וקיימות
תכנית הלימודים מעמיקה את ההבנה של סוגיות סביבתיות בהיבטים מדעיים, חברתיים, כלכליים וחינוכיים. במסגרת הלימודים נעסוק בסוגיות מגוונות הקשורות למשבר הסביבתי העולמי שאנו חווים בעשרות השנים האחרונות, באחריות האדם ליצירתו ובמציאת הדרכים להתמודדות ראויה עמו.
במהלך הלימודים תיחשפו לדילמות סביבתיות מורכבות בהיבטים מדעיים, חינוכיים וחברתיים ותשכללו את עצמכם כאזרחים בעלי מודעות סביבתית פעילים בישראל. תכנית הלימודים מקנה ידע אקדמי עדכני, היכרות עם השטח ומיומנויות להובלת תכניות סביבתיות ולהטמעת האוריינות הסביבתית בשדה החינוכי הפורמלי והלא-פורמלי.
לימודי התואר נמשכים שנתיים על בסיס יום לימודים אחד בשבוע, בתוספת סיורים לימודיים.
בתוכנית שני מסלולי לימודים - מסלול מחקרי עם תזה ומסלול לימודים ללא תזה.
התכנית כוללת שתי מגמות התמחות:
- מגמת חינוך יער - תחום חינוך מתפתח המבוסס על מפגש רצוף ויום-יומי עם הטבע ולמידה מהטבע. במסגרת התכנית נכללת הכרת היבטים תיאורטיים ויישומיים לבחינת תופעת גני היער בישראל ובעולם והבנת העקרונות המנחים אותם, בשילוב למידה התנסותית חוץ-כיתתית.
- מגמת אמנות וקיימות - מגמה המאפשרת העמקה בלימודי סביבה לצד התמקצעות באומנות מתוך ראייה סביבתית והבנת האחריות וההקשרים שבין תהליכי היצירה לעולם שסביב. למידה המשלבת התנסות ביצירת אומנות מחומרי סביבה.
במסגרת תכנית הלימודים יילמדו קורסי ליבה שהם חובה, קורסי בחירה, סמינריונים ועבודת גמר המלווה בסדנה.
בתמהיל קורסי הבחירה ניתן יהיה לבחור בשני כיווני התמחות:
- התמחות מדע-חברה השמה דגש על היבטים מדעיים וחברתיים של הבעיות הסביבתיות ויחסי הגומלין ביניהן. התמחות זו מיועדת לסטודנטים בעלי רקע במדעים מלימודי התואר הראשון.
- התמחות קהילה-חברה השמה דגש על היבטים חברתיים ותרבותיים של סוגיות סביבה.
מסלול לימודים מחקרי עם תזה - המסלול מיועד לסטודנטים מצטיינים המעוניינים לפתח את יכולתם המחקרית ולמתעתדים להמשיך את לימודיהם לתואר שלישי. הלימודים במסלול מאפשרים התמקדות במחקר מעמיק והגשת עבודת גמר מוקפדת ברמה מחקרית.
ההשתלבות במסלול עם תזה היא בשנת הלימודים השנייה, ע"פ הקריטריונים.
במערכת החינוך – במסגרות החינוך הפורמלי והלא-פורמלי:
חינוך סביבתי נכנס בהדרגה לתוכניות הלימודים בכל הרמות – מגן הילדים, דרך בתי הספר היסודיים והעל-יסודיים ועד לאקדמיה. החינוך הסביבתי בישראל זקוק למחנכים בעלי ידע רחב בנושאי סביבה, הרואים בעצמם סוכני שינוי בקידום אזרחות סביבתית אצל התלמידים בכל הגילאים. בוגרי התוכנית יוכלו לעסוק בריכוז פעילויות בנושאי סביבה וקיימות בבתי הספר, בהנחיית פעילויות שדה וסיורים ובאחריות על חוגי העשרה בבתי הספר. נוסף על כך, יוכלו להוביל תהליכי הסמכה למוסדות חינוך ירוקים, הנתמכים ומעודדים על ידי המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך. בוגרי התוכנית יוכלו גם לשמש מנחים בנושא סביבה וקיימות לאנשי חינוך אחרים במסגרת מערכת החינוך.
בקהילה ובמערכת הציבורית:
בוגרי התוכנית יוכלו להוביל תכניות חינוך לקיימות בקהילות שונות במסגרת גופים ציבוריים מרכזיים בישראל, כגון רשויות מקומיות ורשת המתנ"סים, ולהשתלב בפרויקטים חינוכיים מגוונים שמתקיימים מחוץ לבתי הספר. כמו כן, יוכלו להשתלב בהוראה, הנחיה או הובלה של חינוך לקיימות בארגונים העוסקים בנושאי חינוך וסביבה כמו החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, הרשת הירוקה ומרכז השל.
הלימודים מקנים תואר שני (.M.Ed) בחינוך סביבתי